Edward Lear-Thermopylae-Greece-1848

Edward Lear-Thermopylae-Greece-1848
Το ιστολόγιο αυτό δημιουργήθηκε με σκοπό την προβολή της τοπικής ιστορίας της Φθιώτιδας. Παρουσιάζονται ιστορικά γεγονότα λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό. Παρατίθενται μαρτυρίες ανθρώπων, οι οποίοι συμμετείχαν και βίωσαν γεγονότα του 19ου και 20ου αιώνα. Προτιμάται ο επώνυμος σχολιασμός των αναρτήσεων. Στις αναδημοσιεύσεις παρακαλούμε για την αναφορά της πηγής προέλευσης. © Σωτήριος Γ. Αλεξόπουλος.

Κυριακή 8 Ιουλίου 2018

Η ατμοπλοϊκή σύνδεση της Στυλίδας με τα λιμάνια του Ελληνικού Βασιλείου το 1856



 «Η ΥΔΡΑ» ήταν ένα από τα δύο ατμόπλοια που προσέγγιζαν το λιμάνι της Στυλίδας από το 1856 και μετά. Στην Κρητική επανάσταση (1866-1869) μαζί με το «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ» εφοδιασμένο με ένα ή δύο πυροβόλα μικρού βεληνεκούς, πραγματοποίησε δύο ταξίδια με επιστροφή και διέσπασε τέσσερεις φορές τον αποκλεισμό της Κρήτης από τον οθωμανικό στόλο. [Πηγή: Η ναυτική εποποιία της Κρητικής Επανάστασης 1866-69 (Μέρος Πρώτο)].

Στο ΦΕΚ 15/Α/27-04-1855 δημοσιεύθηκε ο νόμος ΣΠΑ΄ «Περί συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας μεταξύ των νήσων και των παραλίων μερών της Ελλάδος» (Εικ.1αβ). Ο νόμος έθετε τις προϋποθέσεις που έπρεπε να εκπληρώνει η συσταθείσα ατμοπλοϊκή εταιρία.
Στο ΦΕΚ 33/Α/25-07-1856 δημοσιεύθηκαν δύο βασιλικά διατάγματα «Περί προσωρινής συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας» και «Περί προσωρινής διευθύνσεως της υπηρεσίας των ατμοπλοίων». (Εικ.2αβγ).
Στη συνέχεια συντάχθηκε «Κανονισμός της Υπηρεσίας των Ελληνικών Ατμοπλοίων» του έτους 1856 (Εικ.3αβ). Στον κανονισμό περιέχονται στοιχεία για την ατμοπλοϊκή σύνδεση των λιμανιών του Ελληνικού Βασιλείου (ναυτικές αποστάσεις, τιμές εισιτηρίων, υποχρεώσεις επιβατών, κ.ά.). Ως βάση για τη σύνταξη του Κανονισμού χρησιμοποιήθηκε το βασιλικό διάταγμα «Περί προσωρινής συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας».
Για την τοπική ιστορία το ενδιαφέρον έγκειται στα στοιχεία που παρατίθενται στον Κανονισμό για τα λιμάνια της περιοχής του σημερινού φθιωτικού χώρου, δηλαδή της Αταλάντης και Στυλίδας. Το λιμάνι της τότε παραμεθόριας Στυλίδας ήταν το βορειότερο εντός του ελληνικού εδάφους και κατείχε σπουδαία θέση ανάμεσα στα λιμάνια του ελλαδικού χώρου. Για το λόγο αυτό, στην παρούσα ανάρτηση παρουσιάζονται τα στοιχεία που αφορούν την ατμοπλοϊκή σύνδεση του συγκεκριμμένου λιμανιού με τα υπόλοιπα λιμάνια του Ελληνικού Βασιλείου.
Ειδικότερα:
Στον Κανονισμό ορίζεται ότι η θαλάσσια συγκοινωνία μεταξύ των λιμανιών του Ελληνικού Βασιλείου θα πραγματοποιείται από τα ατμόπλοια «Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» και «Η ΥΔΡΑ». Το ατμόπλοιο που θα προσεγγίζει τη Στυλίδα θα ακολουθεί τη γραμμή Πειραιάς-Στυλίδα με προσέγγιση στα λιμάνια Χαλκίδας, Αταλάντης και Αιδηψού. Η συγκοινωνία της γραμμής ορίσθηκε δεκαπενθήμερος.
Α. Πίνακας δρομολογίων
Το πρόγραμμα των δρομολογίων της γραμμής Πειραιάς-Στυλίδα έχει ως εξής:
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟΝ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ.
Των δύω ατμοπλοίων διά την συγκοινωνίαν μεταξύ Πειραιώς του Αργολικού κόλπου, των μεσημβρινοδυτικών παραλίων της Πελοποννήσου, του Μεσολογγίου, των κυριωτέρων νήσων των Κυκλάδων, του Ευβοϊκού και Μαλιακού Κόλπου.


Απόπλους
Διάρκεια του διάπλου

Κατάπλους
Διαμονή εις ώρας
Εις μίλια
Εις ώρας
   Β΄.  Γ ρ α μ μ ή  μ ε τ α ξ ύ  Π ε ι ρ α ι ώ ς  κ α ι  Σ τ υ λ ί δ ο ς.
Άνοδος ανά πάν δεκαπενθήμερον
Από Πειραιά
Πέμπτην
6.Μ.
93
11 ½
Εις Χαλκίδα
Παρασκ.
5 ½ Π.
2 ½
»  Χαλκίδα
Παρασκυ.
8.Π.
31
4
» Αταλάντην
»
Μεσημβρίαν
½
» Αταλάντην
»
½ Μ.
12
» Αιδηψόν
»
2 Μ.
½
»  Αιδηψόν
»
2
2
3
» Στυλίδα
»
14½
Επάνοδος
» Στυλίδα
Σάββατον
8 Π.
25
3
» Αιδηψόν
Σάββατον
11 Π.
½
» Αιδηψόν
»
11½»
12
» Αταλάντην
»
1 Μ.
½
» Αταλάντην
»
1 ½ Μ.
31
1
» Χαλκίδα
»
12½
» Χαλκίδα
Κυριακήν
6 Π.
93
11½
» Πειραιά
Κυριακήν
24½
Σημ. Διά του ανωτέρω δρομολογίου η συγκοινωνία έσεται εβδομαδιαία μέν μεταξύ Πειραιώς και Σκύρου, δεκαπενθήμερος δε μεταξύ των λοιπών λιμένων.
Β. Τιμολόγιο ναύλων
Στον Πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται τα ποσά των ναύλων που καταβάλλονται για τους επιβάτες και τα εμπορεύματα. Από το Τιμολόγιο προκύπτει ότι υπήρχε η δυνατότητα ένας επιβάτης από Στυλίδα να ταξιδέψει ατμοπολοϊκά στα εξής λιμάνια του Ελληνικού Βασιλείου: Αιδηψός, Αταλάντη, Πειραιάς, Ύδρα, Σπέτσες, Ναύπλιο, Γύθειο, Καλαμάτα, Πύλος, Κατάκολο, Κυλλήνη, Άγιος Σώστης, Πάτρα, Σύρος, Τήνος, Άνδρος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Ίος και Θήρα.
Τα ναύλα ποικίλουν ανά Θέση και Κλάση. Οι υψηλότερες τιμές εμφανίζονται στα ναύλα που καταβάλλονται για μετάβαση στο λιμάνι των Πατρών. Ειδικότερα προβλέπονται οι εξής τιμές:
α) για τους επιβάτες ανά Θέση
Α΄ 144 δρχ.,
Β΄ 85 δρχ. και
Γ΄ 48 δρχ..
β) για τα εμπορεύματα ανά Κλάση
Α΄ 19,50 δρχ.,
Β΄ 13 δρχ.,
Γ΄ 9,75 δρχ.,
Δ΄ 6,50 δρχ.,
Ε΄ 2,75 δρχ. και
ΣΤ΄ 4,85 δρχ..
Οι υψηλές τιμές αιτιολογούνται, επειδή το λιμάνι των Πατρών είναι το πιο απομακρυσμένο λιμάνι από αυτό της Στυλίδας (452 μίλια). Να σημειωθεί ότι την εποχή αυτή τα ατμόπλοια πραγματοποιούσαν τον περίπλου της Πελοποννήσου, διότι δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμη η διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου. Το σημαντικότατο αυτό έργο για τη ναυσιπλοΐα ολοκληρώθηκε το 1893.
Ακολουθεί η παράθεση δύο Πινάκων με τα ναύλα για τους επιβάτες και τα εμπορεύματα.
ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ.
Των ναύλων διά τούς από ένα εις έτερον λιμένα του διάπλου των Ελληνικών ατμοπλοίων μεταβιβαζομένους επιβάτας και διά τα εμπορεύματα της Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄κλάσεως.
Α.
ΔΙΑΠΛΟΥΣ
Απόστασις εις μίλια
Ναύλος των θέσεων διά τους επιβάτας
Θέσεις
Α΄
Β΄
Γ΄
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Μεταξύ Πειραιώς και Στυλίδος
161
54

36

18

Μεταξύ Ύδρας και Στυλίδος
164
54

36

18

Μεταξύ Σπετζών και Στυλίδος
179
54

35

18

Μεταξύ Ναυπλίου και Στυλίδος
205
63

42

21

Μεταξύ Γυθείου και Στυλίδος
249
81

54

27

Μεταξύ Καλαμών και Στυλίδος
290
90

60

30

Μεταξύ Πύλου και Στυλίδος
333
108

72

36

Μεταξύ Κατακώλου και Στυλίδος
388
117

78

39

Μεταξύ Κυλλήνης και Στυλίδος
414
126

84

42

Μεταξύ Αγ. Σώστη και Στυλίδος
439
126

84

42

Μεταξύ Πατρών και Στυλίδος
452
144

96

48

Μεταξύ Σύρου και Στυλίδος
147
45

30

15

Μεταξύ Τήνου και Στυλίδος
156
54

36

18

Μεταξύ Άνδρου και Στυλίδος
124
45

30

15

Μεταξύ Μυκώνου και Στυλίδος
160
54

36

18

Μεταξύ Νάξου και Στυλίδος
175
54

36

18

Μεταξύ Πάρου και Στυλίδος
182
63

42

21

Μεταξύ Ίου και Στυλίδος
191
63

42

21

Μεταξύ Θήρας και Στυλίδος
206
63

42

21

Μεταξύ Χαλκίδος και Στυλίδος
58
18

12

6

Μεταξύ Αταλάντης και Στυλίδος
35
13
50
9

4
50
Μεταξύ Αιδηψού και Στυλίδος
25
9

6

3

Β.
ΔΙΑΠΛΟΥΣ
Απόστασις εις μίλια
Ναύλος των εμπορευμάτων ανά πάν βάρος οκάδ. 50 ή έλαττον αυτών
Κλάσεις
Α΄
Β΄
Γ΄
Δ΄
Ε΄
ΣΤ΄
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Δ.
Λ.
Μεταξύ Πειραιώς και Στυλίδος
161
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Ύδρας και Στυλίδος
164
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Σπετζών και Στυλίδος
179
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Ναυπλίου και Στυλίδος
205
12

8

6

4

1
50
2
65
Μεταξύ Γυθείου και Στυλίδος
249
12

8

6

4

1
50
2
65
Μεταξύ Καλαμών και Στυλίδος
290
13
50
9

6
75
4
50
1
75
3
5
Μεταξύ Πύλου και Στυλίδος
333
45

10

7
50
5

2

3
45
Μεταξύ Κατακώλου και Στυλίδος
388
16
50
11

8
25
5
50
2
25
3
85
Μεταξύ Κυλλήνης και Στυλίδος
414
18

12

9

6

2
50
4
25
Μεταξύ Αγ. Σώστη και Στυλίδος
439
18

12

9

6

2
50
4
25
Μεταξύ Πατρών και Στυλίδος
452
19
50
13

9
75
6
50
2
75
4
85
Μεταξύ Σύρου και Στυλίδος
147
9

6

4
50
3

1

1
85
Μεταξύ Τήνου και Στυλίδος
156
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Άνδρου και Στυλίδος
124
9

6

4
50
3

1

1
85
Μεταξύ Μυκώνου και Στυλίδος
160
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Νάξου και Στυλίδος
175
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Πάρου και Στυλίδος
182
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Ίου και Στυλίδος
191
10
50
7

5
25
3
50
1
25
2
25
Μεταξύ Θήρας και Στυλίδος
206
12

8

6

4

1
50
2
65
Μεταξύ Χαλκίδος και Στυλίδος
58
4
50
3

2
25
1
50

75
1
25
Μεταξύ Αταλάντης και Στυλίδος
35
4
50
3

2
25
1
50

50
1

Μεταξύ Αιδηψού και Στυλίδος
25
3

2

1
50
1


50
1



ΕΙΚΟΝΕΣ


α.
β.
Εικ.1αβ Οι δύο σελίδες του ΦΕΚ 15/27-04-1855 που περιλαμβάνουν το νόμο ΣΠΑ΄ «Περί συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας μεταξύ των νήσων και των παραλίων μερών της Ελλάδος».[Πηγή: Εθνικό τυπογραφείο].




α.
β.
γ.
Εικ.2αβγ Οι τρείς σελίδες του ΦΕΚ 33/25-07-1856 που περιλαμβάνουν τα βασιλικά διατάγματα «Περί προσωρινής συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας» και «Περί προσωρινής διευθύνσεως της υπηρεσίας των ατμοπλοίων».[Πηγή: Εθνικό τυπογραφείο].




α.
β.
Εικ.3αβ Το εμπροσθόφυλλο και οπισθόφυλλο του Κανονισμού της Υπηρεσίας των Ελληνικών Ατμοπλοίων. Πηγή: «Κανονισμός της Υπηρεσίας των Ελληνικών Ατμοπλοίων».


ΠΗΓΕΣ












Σάββατο 23 Ιουνίου 2018

Ένα αιματηρό ελληνοτουρκικό συνοριακό επεισόδιο το 1876


Στο φύλλο 877/17-01-1876 της τοπικής εφημερίδας «ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΟΘΡΥΟΣ» δημοσιεύεται η είδηση ενός αιματηρού επεισοδίου, που έλαβε χώρα εντός του οθωμανικού εδάφους.
Ειδικότερα:
Στις 10 Ιανουαρίου 1876 ξεκίνησαν από τον ελληνικό στρατώνα της Δραμπάλας[1] ένας στρατιώτης, ένας σαλπιγκτής και ένας πολίτης με άλογο, προκειμένου να μεταβούν στο γειτονικό χωριό Δερελί Δομοκού (από το 1928 Περιβόλι), που βρισκόταν στην οθωμανική επικράτεια. Σκοπός της μετάβασής τους ήταν η αγορά σιταριού και τροφίμων από τους κατοίκους του χωριού, παρότι η αγοραπωλησία πραγματοποιούνταν «επί αδρά πληρωμή».
Πλησιάζοντας στο χωριό συναντήθηκαν με Οθωμανό συνοριοφύλακα (τουρκ. hudutiye). Ο Οθωμανός τους ζήτησε  να εγκαταλείψουν το οθωμανικό έδαφος και να επιστρέψουν στο στρατώνα τους. Οι Έλληνες αντέδρασαν με ήπιο τρόπο προσπαθώντας να πείσουν τον Οθωμανό στρατιώτη. Αυτός όμως τους απείλησε με το όπλο του. Η απειλή του αυτή θεωρήθηκε από τους Έλληνες ως αστεϊσμός, τον αγνόησαν και συνέχισαν κανονικά την πορεία τους προς το Δερελί. Τότε ο Οθωμανός συνοριοφύλακας πυροβόλησε σκοτώνοντας επιτόπου τον ένα στρατιώτη. Αμέσως μετά απομακρύνθηκε τρέχοντας, φοβούμενος την αντίδραση των άλλων δύο Ελλήνων.
Το φονικό αυτό περιστατικό κινητοποίησε τις πολιτικές και στρατιωτικές αρχές του Δομοκού (τουρκ. Dömeke)(Εικ.1). Ο διοικητής των συνοριοφυλάκων (Κόλαγας, τουρκ. Kolağasi)[2], ο υποδιοικητής Δερβίς Εφέντης (Μουδίρης, τουρκ. Müdür) και ο Έλληνας Πρόξενος του Δομοκού Χρήστος Σαραντόπουλος ξεκίνησαν τις έρευνες για το φονικό περιστατικό. Διενήργησαν ανακρίσεις στο χωριό Δερελί. Κατόπιν μετέβησαν στον ελληνικό στρατώνα της Δραμπάλας. Εκεί παρουσίασαν στους δύο Έλληνες μάρτυρες τον φονέα πρός αναγνώριση. Πράγματι αυτοί τον αναγνώρισαν. Άμεσα διατάχθηκε η σύλληψή του. Μεταφέρθηκε και φυλακίσθηκε προσωρινά στο φρούριο του Δομοκού(Εικ.2), σε αναμονή διαταγών από τις οθωμανικές αρχές των Ιωαννίνων και της Λάρισας για την περαιτέρω πορεία της υπόθεσης.
Λίγες ημέρες αργότερα κατέφθασε στο Δομοκό ο ανώτερος αρχηγός των Οθωμανών συνοριοφυλάκων Ταγματάρχης (τουρκ. Binbaşı) Μουσταφά Εφέντης. Η έδρα του βρισκόταν στον Αλμυρό (τουρκ. Ermiye) (Εικ.3). Σκοπός της αποστολής του ήταν η διελεύκανση της υπόθεσης. Για το λόγο αυτό μετέβη στον οθωμανικό στρατώνα Γιούρτια (τουρκ Yurt), που βρισκόταν απέναντι από τον ελληνικό της Δραμπάλας. Από τις ανακρίσεις που διενήργησε μεταξύ των Οθωμανών συνοριοφυλάκων, πείσθηκε για την ενοχή του δράστη. Κατόπιν αυτού τον παρέλαβε σιδηροδέσμιο συνοδευόμενο από δέκα στρατιώτες και τον μετέφερε στον Αλμυρό για να δικασθεί.
Η συνέχεια του τραγικού αυτού γεγονότος μας είναι άγνωστη και δεν γνωρίζουμε αν ο Οθωμανός συνοριοφύλακας καταδικάσθηκε ή αθωώθηκε στον Αλμυρό.

Αναλυτικά το ρεπορτάζ της εφημερίδας έχει ως εξής:
Α. «Μας γράφουσι εκ Θεσσαλίας τ’ ακόλουθα
«Την δεκάτην του τρέχοντος Ιανουαρίου είς στρατιώτης και είς σαλπιγκτής εκ των εν τώ στρατώνι «Δραμπάλας» επί της οροθετικής γραμμής στρατιωτών, μεταβάντες μεθ’ ενός πολίτου έχοντος ίππον εις το πλησίον κείμενον χωρίον «Δερελή» επί της τουρκικής επικρατείας, συνηντήθησαν παρ’ ενός χουτουτιέ, ήτοι οροφύλακος της τουρκικής φρουράς, όστις εζήτει, καίτοι πλησιάσαντας εις το ειρημένον χωρίον «Δερελή» ένθα έμελλον ν’ αγοράσωσι σίτον και άλλα τρόφιμα από τους κατοίκους επί αδρά πληρωμή, εζήτει να τους εμποδίση και τους επιστρέψη εις τον Ελληνικόν στρατώνα. Εις μάτην οι Έλληνες στρατιώται δι’ ηπίου τρόπου επροσπάθησαν να πείσωσι τον ειρημένον τούρκον στρατιώτην, ούτος επέμενεν εμποδίζων αυτούς και απειλών ότι θα τους φονεύσει. Οι Έλληνες στρατιώται εκλαβόντες την απειλήν ως αστεϊσμόν εβάδιζον, ότε ο Τούρκος στρατιώτης πυροβολήσας εφόνευσε τον ένα στρατιώτην και δρομαίως απήλθεν. Του φόνου γνωστού γενομένου αι αρχαί Δομοκού, ήτοι ο υποδιοικητής (Μουδίρης) και ο διοικητής των Χουτιέδων (Κόλαγας) μετά του Ελληνικού Προξενικού πράκτορος Κυρίου Χρ. Σαραντοπούλου επελάβοντο της δραστηρίου ανακρίσεως, ενεργεθείσης επιτοπίως και εν τώ χωρίω Δερελή και εν Δομοκώ και εν τώ Ελληνικώ στρατώνι, ένθα επίτηδες μετέβησαν και προσκαλέσαντες τον εκ του Τουρκικού στρατώνος φονέα, υπέδειξαν αυτόν εις τους αυτόπτας μάρτυρας οίτινες τον ανεγνώρισαν. Ούτω διετάχθη η σύλληψίς του. Τον μετέφεραν λοιπόν εις Δομοκόν, στενά φυλακισμένον εν τώ φρουρίω, περιμένοντες τάς διαταγάς των εν Λαρίσση και Ιωαννίνοις ανωτέρων αρχών.»
Σ.Σ. Εις την προκειμένην περίστασιν εκφράζομεν τον δίκαιον έπαινον υπέρ του Μουδίρη Δομοκού Δερβίς Εφέντη και του Κόλαγα, ως και υπέρ του Κυρίου Χρ. Σαραντοπούλου, Έλληνος πράκτορος, δι’ ήν άπαντες οι ανωτέρω έδειξαν δραστηριότητα περί την εκπλήρωσιν του καθήκοντός των, ανακαλύψαντες τον φονέα, συλλαβόντες και φυλακίσαντες αυτόν, ίνα τον παραδώσωσιν εις το αρμόδιον Δικαστήριον. Ουδεμίαν δε έχομεν αμφιβολίαν ότι ο φρόνιμος και δίκαιος Μουτεσερίφης Θεσσαλίας Μεχμέτ Τζεβήτ Πασσάς θέλει παραστήσει εις τον Βαλή Ιωαννίνων, όπως έτρεξαν τα πράγματα, ίνα τιμωρηθή κατά τον νόμον ο φονεύς, και ούτω ικανοποιηθώσιν οι νόμοι του κράτους η κοινωνία και η Ελλάς η γείτων δύναμις, ήτις με θυσίαν της φιλοτιμίας διατηρεί ειλικρινή φιλίαν μετά της Τουρκίας.». [Πηγή: «ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΥΟΣ», φύλλο 877/17-01-1876, σελίδα 2, ψηφιακός σελιδοδείκτης 181].
Β «Εκ Δομοκού μας γράφουσι τ’ ακόλουθα.
-Εις έν των προηγουμένων φύλλων του «Φάρου της Όθρυος» περιγράψατε τον φόνον του Έλληνος στρατιώτου πλησίον του χωρίου «Ντερελή», τάς εκ μέρους των αρχών ενεργηθείσας ανακρίσεις, και την σύλληψιν του φονέως, και όσα εγράφησαν ήσαν αληθή. Μετά τινας δε ημέρας ήλθεν εις Δομοκόν ο ανώτερος αρχηγός των Χουτουτιέδων Μουσταφά Εφέντης, Ταγματάρχης εξ Αρμυρού, ένθα υπάρχει η έδρα του, και επελήφθη νέων ανακρίσεων∙ μεταβάς αυτοπροσώπως εις όλα τα μέρη, και εξετάσας τους Χουτουτιέδες του Τουρκικού Στρατώνος Γιούρτια, επείσθη εντελώς ότι ο συλληφθείς είναι ο πραγματικός φονεύς. Επειδή λοιπόν οι στρατιώται του τουρκικού κράτους υπάγονται εις ιδικήν δικαιοδοσίαν, ο Ειρημένος Ταγματάρχης παρέλαβε δέσμιον τον φονέα συνοδευμένον από δέκα στρατιώτας και απήγαγεν αυτόν εις Αλμυρόν, όπου θέλουσιν ενεργηθή τα δέοντα ίνα δικασθή και καταδικασθή ο κακούργος.
Εις την προκειμένην περίστασιν, Κύριε Συντάκτα, επιτρέψατέ μοι να εκφράσω δημοσία τον υπέρ του ειρημένου αρχηγού των Χουτουτιέδων Μουσταφά Εφέντη έπαινον διά την ειλικρίνειαν και τιμιότητα ήν έδειξεν εις εκπλήρωσιν του καθήκοντός του, όσον αφορά τάς παρ’ αυτού γενομένας ανακρίσεις. Δύναμαι δε να Σας διαβεβαιώσω, ότι πρώτην φοράν ίδομεν εκ μέρους Οθωμανού ανωτέρου υπαλλήλου τοιαύτην ακριβή και ειλικρινή εκπλήρωσιν του καθήκοντός του, όπερ τιμά και αυτόν και την Κυβέρνησίν του.» [Πηγή: «ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΥΟΣ», φύλλο 878/24-01-1876, σελίδα 2, ψηφιακός σελιδοδείκτης 183].


ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1] Στον στρατώνα της Δραμπάλας ήταν τοποθετημένος ένας λόχος του 3ου Τάγματος ευζώνων της Υπάτης : «Τρίτον τάγμα ευζώνων εδρεύον εν Υπάτη δίδει 2 λόχους εις Υπάτην, 1 εις Δερβέν Καρυά, 1 εις Δραμπάλα, και 1 εις Αγά δίδοντα απόσπασμα εις Βαρυμπόπην».[Πηγή: «ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΟΘΡΥΟΣ» φύλλο 862/23-08-1875, σελίδα 4, ψηφιακός σελιδοδείκτης 159].
[2] Kolağasi: βαθμός στον οθωμανικό στρατό. Αντιστοιχούσε ανάμεσα σε λοχαγό (τουρκ. Yüzbaşı)  και ταγματάρχη (τουρκ. Binbaşı). Καταργήθηκε το 1911.


ΕΙΚΟΝΕΣ


  

 Εικ.1 Μερική άποψη του Δομοκού  το 1897. [Πηγή: Baki Sarisakal]]




 Εικ.2 Ο Δομοκός και το κάστρο του το 1878. [Πηγή: TRAVELOGUES, ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ].





 Εικ.3 Ο Αλμυρός το 1886 σε σκίτσο του Νικολάου Γιαννόπουλου. [Πηγή:Η Μαγνησία στο πέρασμα του χρόνου].



ΠΗΓΗ
Εφημερίδα «ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΟΘΡΥΟΣ».