Στο ΦΕΚ 15/Α/27-04-1855 δημοσιεύθηκε ο νόμος ΣΠΑ΄ «Περί συστάσεως
ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας μεταξύ των νήσων και των παραλίων μερών της Ελλάδος» (Εικ.1αβ).
Ο νόμος έθετε τις προϋποθέσεις που έπρεπε να εκπληρώνει η συσταθείσα ατμοπλοϊκή
εταιρία.
Στο ΦΕΚ 33/Α/25-07-1856 δημοσιεύθηκαν δύο βασιλικά διατάγματα
«Περί
προσωρινής συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας» και «Περί
προσωρινής διευθύνσεως της υπηρεσίας των ατμοπλοίων». (Εικ.2αβγ).
Στη συνέχεια συντάχθηκε «Κανονισμός της Υπηρεσίας των Ελληνικών Ατμοπλοίων» του έτους 1856 (Εικ.3αβ). Στον κανονισμό περιέχονται
στοιχεία για την ατμοπλοϊκή σύνδεση των λιμανιών του Ελληνικού Βασιλείου
(ναυτικές αποστάσεις, τιμές εισιτηρίων, υποχρεώσεις επιβατών, κ.ά.). Ως βάση
για τη σύνταξη του Κανονισμού χρησιμοποιήθηκε το βασιλικό διάταγμα «Περί προσωρινής
συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας».
Για την τοπική ιστορία το ενδιαφέρον έγκειται στα στοιχεία
που παρατίθενται στον Κανονισμό για τα λιμάνια της περιοχής του σημερινού
φθιωτικού χώρου, δηλαδή της Αταλάντης και Στυλίδας. Το λιμάνι της τότε
παραμεθόριας Στυλίδας ήταν το βορειότερο εντός του ελληνικού εδάφους και
κατείχε σπουδαία θέση ανάμεσα στα λιμάνια του ελλαδικού χώρου. Για το λόγο
αυτό, στην παρούσα ανάρτηση παρουσιάζονται τα στοιχεία που αφορούν την
ατμοπλοϊκή σύνδεση του συγκεκριμμένου λιμανιού με τα υπόλοιπα λιμάνια του
Ελληνικού Βασιλείου.
Ειδικότερα:
Στον Κανονισμό ορίζεται ότι η θαλάσσια συγκοινωνία
μεταξύ των λιμανιών του Ελληνικού Βασιλείου θα πραγματοποιείται από τα
ατμόπλοια «Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ» και «Η ΥΔΡΑ». Το ατμόπλοιο που θα
προσεγγίζει τη Στυλίδα θα ακολουθεί τη γραμμή Πειραιάς-Στυλίδα με προσέγγιση στα
λιμάνια Χαλκίδας, Αταλάντης και Αιδηψού. Η συγκοινωνία της γραμμής ορίσθηκε
δεκαπενθήμερος.
Α. Πίνακας
δρομολογίων
Το πρόγραμμα των δρομολογίων της γραμμής Πειραιάς-Στυλίδα
έχει ως εξής:
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟΝ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
|
ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ.
|
Των δύω ατμοπλοίων διά την συγκοινωνίαν
μεταξύ Πειραιώς του Αργολικού κόλπου, των μεσημβρινοδυτικών παραλίων της
Πελοποννήσου, του Μεσολογγίου, των κυριωτέρων νήσων των Κυκλάδων, του Ευβοϊκού
και Μαλιακού Κόλπου.
Απόπλους
|
Διάρκεια του
διάπλου
|
Κατάπλους
|
Διαμονή εις ώρας
|
|||||
Εις μίλια
|
Εις ώρας
|
|||||||
Β΄.
Γ ρ α μ μ ή μ ε τ α ξ ύ Π ε ι ρ α ι ώ ς κ α ι
Σ τ υ λ ί δ ο ς.
Άνοδος
ανά πάν δεκαπενθήμερον
|
||||||||
Από
Πειραιά
|
Πέμπτην
|
6.Μ.
|
93
|
11 ½
|
Εις
Χαλκίδα
|
Παρασκ.
|
5 ½ Π.
|
2 ½
|
»
Χαλκίδα
|
Παρασκυ.
|
8.Π.
|
31
|
4
|
»
Αταλάντην
|
»
|
Μεσημβρίαν
|
½
|
»
Αταλάντην
|
»
|
½ Μ.
|
12
|
1½
|
»
Αιδηψόν
|
»
|
2 Μ.
|
½
|
»
Αιδηψόν
|
»
|
2
|
2
|
3
|
»
Στυλίδα
|
»
|
5½
|
14½
|
Επάνοδος
|
||||||||
»
Στυλίδα
|
Σάββατον
|
8 Π.
|
25
|
3
|
»
Αιδηψόν
|
Σάββατον
|
11 Π.
|
½
|
»
Αιδηψόν
|
»
|
11½»
|
12
|
1½
|
»
Αταλάντην
|
»
|
1 Μ.
|
½
|
»
Αταλάντην
|
»
|
1 ½ Μ.
|
31
|
1
|
»
Χαλκίδα
|
»
|
5½
|
12½
|
»
Χαλκίδα
|
Κυριακήν
|
6 Π.
|
93
|
11½
|
»
Πειραιά
|
Κυριακήν
|
5½
|
24½
|
Σημ.
Διά του ανωτέρω δρομολογίου η συγκοινωνία έσεται εβδομαδιαία μέν μεταξύ
Πειραιώς και Σκύρου, δεκαπενθήμερος δε μεταξύ των λοιπών λιμένων.
|
Β. Τιμολόγιο
ναύλων
Στον Πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται τα ποσά των
ναύλων που καταβάλλονται για τους επιβάτες και τα εμπορεύματα. Από το Τιμολόγιο
προκύπτει ότι υπήρχε η δυνατότητα ένας επιβάτης από Στυλίδα να ταξιδέψει
ατμοπολοϊκά στα εξής λιμάνια του Ελληνικού Βασιλείου: Αιδηψός, Αταλάντη,
Πειραιάς, Ύδρα, Σπέτσες, Ναύπλιο, Γύθειο, Καλαμάτα, Πύλος, Κατάκολο,
Κυλλήνη, Άγιος Σώστης, Πάτρα, Σύρος, Τήνος, Άνδρος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Ίος και Θήρα.
Τα ναύλα ποικίλουν ανά Θέση και Κλάση. Οι υψηλότερες
τιμές εμφανίζονται στα ναύλα που καταβάλλονται για μετάβαση στο λιμάνι των
Πατρών. Ειδικότερα προβλέπονται οι εξής τιμές:
α) για τους επιβάτες ανά Θέση
Α΄ 144 δρχ.,
Β΄ 85 δρχ. και
Γ΄ 48 δρχ..
β) για τα εμπορεύματα ανά Κλάση
Α΄ 19,50 δρχ.,
Β΄ 13 δρχ.,
Γ΄ 9,75 δρχ.,
Δ΄ 6,50 δρχ.,
Ε΄ 2,75 δρχ. και
ΣΤ΄ 4,85 δρχ..
Οι υψηλές τιμές αιτιολογούνται, επειδή το λιμάνι των
Πατρών είναι το πιο απομακρυσμένο λιμάνι από αυτό της Στυλίδας (452 μίλια). Να
σημειωθεί ότι την εποχή αυτή τα ατμόπλοια πραγματοποιούσαν τον περίπλου της
Πελοποννήσου, διότι δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμη η διάνοιξη της διώρυγας της
Κορίνθου. Το σημαντικότατο αυτό έργο για τη ναυσιπλοΐα ολοκληρώθηκε το 1893.
Ακολουθεί η παράθεση δύο Πινάκων με τα ναύλα για τους
επιβάτες και τα εμπορεύματα.
ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
|
ΑΤΜΟΠΛΟΪΑ.
|
Των ναύλων διά τούς από ένα εις έτερον λιμένα
του διάπλου των Ελληνικών ατμοπλοίων μεταβιβαζομένους επιβάτας και διά τα
εμπορεύματα της Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄κλάσεως.
Α.
ΔΙΑΠΛΟΥΣ
|
Απόστασις εις μίλια
|
Ναύλος των θέσεων διά τους επιβάτας
|
|||||
Θέσεις
|
|||||||
Α΄
|
Β΄
|
Γ΄
|
|||||
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
||
Μεταξύ Πειραιώς και Στυλίδος
|
161
|
54
|
36
|
18
|
|||
Μεταξύ Ύδρας και Στυλίδος
|
164
|
54
|
36
|
18
|
|||
Μεταξύ Σπετζών και Στυλίδος
|
179
|
54
|
35
|
18
|
|||
Μεταξύ Ναυπλίου και Στυλίδος
|
205
|
63
|
42
|
21
|
|||
Μεταξύ Γυθείου και Στυλίδος
|
249
|
81
|
54
|
27
|
|||
Μεταξύ Καλαμών και Στυλίδος
|
290
|
90
|
60
|
30
|
|||
Μεταξύ Πύλου και Στυλίδος
|
333
|
108
|
72
|
36
|
|||
Μεταξύ Κατακώλου και Στυλίδος
|
388
|
117
|
78
|
39
|
|||
Μεταξύ Κυλλήνης και Στυλίδος
|
414
|
126
|
84
|
42
|
|||
Μεταξύ Αγ. Σώστη και Στυλίδος
|
439
|
126
|
84
|
42
|
|||
Μεταξύ Πατρών και Στυλίδος
|
452
|
144
|
96
|
48
|
|||
Μεταξύ Σύρου και Στυλίδος
|
147
|
45
|
30
|
15
|
|||
Μεταξύ Τήνου και Στυλίδος
|
156
|
54
|
36
|
18
|
|||
Μεταξύ Άνδρου και Στυλίδος
|
124
|
45
|
30
|
15
|
|||
Μεταξύ Μυκώνου και Στυλίδος
|
160
|
54
|
36
|
18
|
|||
Μεταξύ Νάξου και Στυλίδος
|
175
|
54
|
36
|
18
|
|||
Μεταξύ Πάρου και Στυλίδος
|
182
|
63
|
42
|
21
|
|||
Μεταξύ Ίου και Στυλίδος
|
191
|
63
|
42
|
21
|
|||
Μεταξύ Θήρας και Στυλίδος
|
206
|
63
|
42
|
21
|
|||
Μεταξύ Χαλκίδος και Στυλίδος
|
58
|
18
|
12
|
6
|
|||
Μεταξύ Αταλάντης και Στυλίδος
|
35
|
13
|
50
|
9
|
4
|
50
|
|
Μεταξύ Αιδηψού και Στυλίδος
|
25
|
9
|
6
|
3
|
Β.
ΔΙΑΠΛΟΥΣ
|
Απόστασις εις μίλια
|
Ναύλος των εμπορευμάτων ανά πάν βάρος οκάδ.
50 ή έλαττον αυτών
|
||||||||||||
Κλάσεις
|
||||||||||||||
Α΄
|
Β΄
|
Γ΄
|
Δ΄
|
Ε΄
|
ΣΤ΄
|
|||||||||
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
Δ.
|
Λ.
|
|||
Μεταξύ Πειραιώς και Στυλίδος
|
161
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Ύδρας και Στυλίδος
|
164
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Σπετζών και Στυλίδος
|
179
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Ναυπλίου και Στυλίδος
|
205
|
12
|
8
|
6
|
4
|
1
|
50
|
2
|
65
|
|||||
Μεταξύ Γυθείου και Στυλίδος
|
249
|
12
|
8
|
6
|
4
|
1
|
50
|
2
|
65
|
|||||
Μεταξύ Καλαμών και Στυλίδος
|
290
|
13
|
50
|
9
|
6
|
75
|
4
|
50
|
1
|
75
|
3
|
5
|
||
Μεταξύ Πύλου και Στυλίδος
|
333
|
45
|
10
|
7
|
50
|
5
|
2
|
3
|
45
|
|||||
Μεταξύ Κατακώλου και Στυλίδος
|
388
|
16
|
50
|
11
|
8
|
25
|
5
|
50
|
2
|
25
|
3
|
85
|
||
Μεταξύ Κυλλήνης και Στυλίδος
|
414
|
18
|
12
|
9
|
6
|
2
|
50
|
4
|
25
|
|||||
Μεταξύ Αγ. Σώστη και Στυλίδος
|
439
|
18
|
12
|
9
|
6
|
2
|
50
|
4
|
25
|
|||||
Μεταξύ Πατρών και Στυλίδος
|
452
|
19
|
50
|
13
|
9
|
75
|
6
|
50
|
2
|
75
|
4
|
85
|
||
Μεταξύ Σύρου και Στυλίδος
|
147
|
9
|
6
|
4
|
50
|
3
|
1
|
1
|
85
|
|||||
Μεταξύ Τήνου και Στυλίδος
|
156
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Άνδρου και Στυλίδος
|
124
|
9
|
6
|
4
|
50
|
3
|
1
|
1
|
85
|
|||||
Μεταξύ Μυκώνου και Στυλίδος
|
160
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Νάξου και Στυλίδος
|
175
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Πάρου και Στυλίδος
|
182
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Ίου και Στυλίδος
|
191
|
10
|
50
|
7
|
5
|
25
|
3
|
50
|
1
|
25
|
2
|
25
|
||
Μεταξύ Θήρας και Στυλίδος
|
206
|
12
|
8
|
6
|
4
|
1
|
50
|
2
|
65
|
|||||
Μεταξύ Χαλκίδος και Στυλίδος
|
58
|
4
|
50
|
3
|
2
|
25
|
1
|
50
|
75
|
1
|
25
|
|||
Μεταξύ Αταλάντης και Στυλίδος
|
35
|
4
|
50
|
3
|
2
|
25
|
1
|
50
|
50
|
1
|
||||
Μεταξύ Αιδηψού και Στυλίδος
|
25
|
3
|
2
|
1
|
50
|
1
|
50
|
1
|
||||||
ΕΙΚΟΝΕΣ
α.
β.
Εικ.1αβ Οι δύο σελίδες του ΦΕΚ 15/27-04-1855 που περιλαμβάνουν
το νόμο ΣΠΑ΄ «Περί
συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας μεταξύ των νήσων και των παραλίων μερών της
Ελλάδος».[Πηγή: Εθνικό τυπογραφείο].
α.
β.
γ.
Εικ.2αβγ Οι τρείς σελίδες του ΦΕΚ 33/25-07-1856 που
περιλαμβάνουν τα βασιλικά διατάγματα «Περί προσωρινής συστάσεως ατμοπλοϊκής συγκοινωνίας» και «Περί προσωρινής διευθύνσεως της υπηρεσίας των
ατμοπλοίων».[Πηγή: Εθνικό τυπογραφείο].
α.
β.
Εικ.3αβ Το εμπροσθόφυλλο και οπισθόφυλλο του Κανονισμού της
Υπηρεσίας των Ελληνικών Ατμοπλοίων. Πηγή: «Κανονισμός της Υπηρεσίας των Ελληνικών Ατμοπλοίων».
ΠΗΓΕΣ
3.
Ύδρα 1854-1930. Ακτοπλοΐα-Ατμοπλοΐα (Ιστότοπος: ΥΔΡΑ ΥΔΡΕΑ ΥΔΡΟΥΣΣΑ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου